Cena



Śruba koła

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6313040~2070

1 z 8 następna

Śruby do kół – niepozorne, a bardzo ważne

Śruby do kół samochodowych są tematem dość rzadko poruszanym przez kierowców i miłośników samochodów. Te proste elementy nie wydają się zbyt ciekawe, a awarie zdarzają się jedynie z powodu błędów serwisowych lub eksploatacyjnych.  

Konieczność kupienia śrub do kół występuje rzadko, zwykle przy zmianie felg na wykonane z innego materiału lub w przypadku zniszczenia. Do urwania się śruby może dojść, gdy koło będzie przykręcone za lekko, wówczas felga działa na nią momentem ścinającym, który nie jest przyłożony zgodnie z założeniem. Przyczyną uszkodzenia śruby do kół może być jej zbyt mocne dokręcenie w czasie montażu. Mechanicy często stosują do tego celu klucze pneumatyczne. Zbyt duża siła powoduje, że późniejsze odkręcenie śruby może wymagać większej siły, niż wynosi odporność na skręcanie jej korpusu. Dochodzi wtedy do „ukręcenia” śruby w czasie próby demontażu koła.  

Jak dobrać śruby do kół samochodowych? 

Podstawowe parametry śrub do kół są następujące: 

  • typ osadzenia,
  • średnica i skok gwintu,
  • długość,
  • rozmiar łba śruby.

Osadzenie śruby to kształt kołnierza znajdującego się pomiędzy łbem a korpusem. Śruby do felg aluminiowych przeważnie mają osadzenie stożkowe, czyli kołnierz ma formę ściętego stożka. Śruby do felg stalowych osadzone są kuliście (sferycznie), kołnierz ma kształt, wycinka kuli. Rzadko spotykane jest osadzenie płaskie, ale jest ono stosowane np. w niektórych oryginalnych felgach koncernu PSA. W autach ze szpilkami w piaście odpowiedni kształt osadzenia musi mieć nakrętka.  

Średnica i skok gwintu nie zależą od rodzaju stosowanej felgi, decydują o nich wymiary gniazda w piaście. Przykładowe oznaczenie gwintu śruby to M14x1,5, oznacza to, że jest to śruba z gwintem metrycznym (M) o średnicy 14 mm i ze skokiem gwintu 1,5 mm. Niektóre auta z USA lub angielskie mają gwinty calowe, oznaczone np. ½, oznacza to, że należy stosować śruby o średnicy pół cala. 

Długość śruby powinna być tak dobrana, by przy danej feldze koniec korpusu znajdował się na równi z brzegiem wewnętrznym piasty. Za krótka śruba może zostać wyrwana z piasty, a za długa może obrastać korozją, co utrudni lub uniemożliwi odkręcenie. Śruby do felg aluminiowych są zwykle nieco dłuższe od tych do felg stalowych, ponieważ felgi ze stopów lekkich na ogół są grubsze. Długość śruby mierzy się od krawędzi osadzenia do końca korpusu.  

Rozmiar łba zależy przede wszystkim od wielkości gniazda w feldze. Standardowo śruby przykręca się kluczem 17 lub 19 mm, w niektórych autach stosowane są także śruby z łbem 21 mm. Mniejsze felgi (do 15 cali średnicy) przeważnie mają gniazda pod śruby z łbem 17, większe – 19 mm.  

Wybierając śruby, zwróć uwagę na typ. Śruby pływające pozwalają na zastosowanie felg różniących się minimalnie rozstawem od oryginalnych, różnica nie powinna wynosić więcej niż 2 mm. Są także zalecane jako śruby do alufelg, ponieważ zmniejszają tempo zużycia gniazda w obręczy. Stosując nieoryginalne felgi oprócz śrub pływających, możesz potrzebować czegoś jeszcze. Polecane są pierścienie centrujące, które pozwalają na dopasowanie otworu centralnego koła i osi piasty. 

Śruby zabezpieczające do kół mają specjalny kształt łba, który do odkręcenia wymaga użycia specjalnego klucza (np. cienkościennego z otworem w kształcie gwiazdy), utrudnia to kradzież kół, ponieważ nie ma możliwości zdemontowania koła zwykłymi narzędziami. Zwykle stosuje się pojedyncze śruby zabezpieczające do kół na każdej feldze.  

Śruby do kół – bezpieczeństwo jest najważniejsze 

Wysokiej jakości śruby do felg muszą być wykonane z mocnej stali (klasa wytrzymałości co najmniej 10.9) i pokryte warstwą antykorozyjną (zwykle jest to cynk). Dzięki temu zniszczenie lub zapieczenie w piaście jest mniej prawdopodobne.  

Kiedy zmieniasz felgi, musisz koniecznie dobrać do nich odpowiednie śruby. Jeżeli zastosujesz śruby do felg stalowych na kołach z aluminium lub odwrotnie, styk osadzenia z felgą będzie zbyt mały, może to doprowadzić do zniszczenia lub odkręcenia się koła. Wielu kierowców ma dwa komplety kół, na różnych obręczach – letnie opony osadzone są na alufelgach, a zimowe na stalowych. Jeżeli planujesz takie rozwiązanie, pamiętaj o tym, by wraz z obręczami zakupić odpowiednie śruby do kół

Stosując prawidłowo dobrane śruby do felg, zapewniasz sobie pełne bezpieczeństwo, minimalizujesz możliwość odkręcenia się śruby czy jej zniszczenia w czasie jazdy. Nieodpowiednie śruby prowadzą też do uszkodzenia gniazda w feldze, w szczególności dotyczy to obręczy aluminiowych. Komplet śrub do kół kosztuje ułamek ceny dobrej felgi aluminiowej. Dlatego nie warto oszczędzać na tym elemencie. Jeżeli tylko masz wątpliwości, czy śruby, które już masz, pasują do koła z konkretną obręczą, powinieneś kupić nowy zestaw.  

Już teraz sprawdź ofertę śrub do kół w sklepie Inter Cars. Znajdziesz tu atestowane i wytrzymałe śruby uznanych producentów. Szeroki zakres rozmiarów i typów ułatwi Ci znalezienie odpowiednich. Dopasuj śruby do Twojego auta, bez względu na felgi, jakie planujesz założyć.  

FAQ

Jak dobrać śruby do kół? 

Śruby do kół powinny być dobrane do konkretnego modelu samochodu, a różnice pomiędzy ich rodzajami najczęściej obejmują: 

  • osadzenie (stożkowe, kuliste lub płaskie);
  • średnicę gwintu;
  • długość gwintu;
  • skok gwintu;
  • rozmiar klucza.

Parametry te najlepiej sprawdzić w dokumentacji Twojego pojazdu. Wówczas możesz dobrać właściwe elementy bez dokonywania samodzielnych pomiarów. W przypadku braku dostępu do tych informacji należy zdemontować koło, wyjąć śruby i zmierzyć wymienione wyżej parametry. 

Jak mierzyć śruby do kół? 

W pierwszej kolejności odkręć koło i wyjmij śruby. Do mierzenia tych elementów świetnie sprawdza się tzw. karta pomiarowa, która pozwala na szybsze zmierzenie wielu parametrów, takich jak długość robocza, rozmiar, średnica i skok gwintu. Możesz oczywiście zmierzyć to również w standardowy sposób – miarką, lub zrobić to mniej dokładne. Pamiętaj także, że gwint śruby do kół powinien wystawać 12-15 mm z felgi, więc warto mieć to na uwadze podczas mierzenia gwintu. 

Jak sprawdzić jaki mam rozstaw śrub? 

Określenie rozstawu będzie przebiegać różnie w zależności od tego, ile jest otworów w kole. 

  • Przy parzystej liczbie śrub najlepiej zaopatrzyć się w suwmiarkę – pozwoli to na bardzo dokładne zmierzenie. Najłatwiejszym sposobem jest wówczas pomiar odległości pomiędzy wewnętrzną krawędzią jednego otworu a zewnętrzną przeciwległego.
  • W przypadku kół, które mają 5 otworów, konieczne jest wykonanie stosownych obliczeń. Aby prawidłowo policzyć rozstaw, należy zsumować średnicę otworu centralnego oraz podwojoną odległość pomiędzy otworem mocującym a centralnym.