Cena



Długość [mm]

Miejsce zabudowy

Skok gwintu [mm]

Miejsce zabudowy 2

Wymiar gwintu [mm]

Przegub napędowy kpl.

Nie wybrano żadnego pojazdu

A~6515010~5

1 z 71 następna

Przeguby napędowe – kluczowe elementy układu napędowego w samochodzie

Przeguby napędowe to niezbędne podzespoły w każdym samochodzie, które odpowiadają za skręcanie kół. Co ciekawe, rodzaj przegubu zależy od rodzaju zawieszenia zastosowanego w danym pojeździe. Zasadniczo na rynku występują dwa rozwiązania zawieszenia: zawieszenie zależne oraz niezależne. To pierwsze obecnie nie występuje w samochodach osobowych, ale nadal można spotkać na drogach pojazdy dostawcze czy terenowe z zależnym zawieszeniem. W każdym typie przegub jest stosowany w inny sposób. W zawieszeniu zależnym występuje tylko jeden przegub i tylko on odpowiada za skręt. w niezależnym zawieszeniu na ruchy kierownicy odpowiadają dwa przeguby. Stosowanie dwóch przegubów przy zawieszeniu niezależnym jest konieczne ze względu na załamanie linii przenoszenia momentu obrotowego. W tym typie zawieszenia piasta wykonuje ruch obrotowy oraz pionowy względem wału, co w praktyce uniemożliwia napędzenie jej w linii prostej. 

Główne rodzaje przegubów napędowych

Przeguby napędowe dzielą się na dwa główne rodzaje: proste (nierównobieżne) i homokinetyczne. Przegub prosty charakteryzuje się możliwością zachowania tej samej prędkości obrotowej zarówno na wejściu, jak i wyjściu, w sytuacji gdy obie osie poruszają się względem siebie w linii prostej. Przegub homokinetyczny z kolei bazuje na konstrukcji dwukrzyżakowej, co uniemożliwia wzajemne niwelowanie wahań prędkości obrotowej. Wśród przegubów homokinetycznych wyróżnić można takie rozwiązania, jak: przegub kulowy, przegub Weissa, przegub Rzeppa oraz przegub Birfielda-Rzeppa. W praktyce usterka każdego z nich objawia się w podobny sposób. Również eksploatacja nie odbiega w sposób znaczący. 

Jak wybrać odpowiedni przegub napędowy?

Wybór odpowiedniego przegubu zależy przede wszystkim od modelu samochodu. Istotne jest też, aby zwrócić uwagę na różnicę między przegubami napędowymi wewnętrznymi a zewnętrznymi. Przy wyborze przegubu warto też zwrócić uwagę na jakość jego osłony, która, mimo że jest najtańszą częścią przegubu, ma ogromne znaczenie w kontekście jego działania. Wymiana przegubu bez montaży nowej osłony jest niedopuszczalna.

Użytkowanie i pielęgnacja przegubów napędowych

Przeguby napędowe, ze względu na konstrukcję, umiejscowienie oraz rolę, powinny być wymieniane tylko przez profesjonalistów. Sam proces nie jest z pozoru trudny, ale wymaga precyzji oraz doświadczenia. Ważne jest także regularne sprawdzanie stanu osłon przegubów: wystarczy niewielkie pęknięcie, a piasek, woda oraz błoto będą dostawać się do środka, co może prowadzić do uszkodzenia. Awarii może ulec nie tylko przegub napędowy, ale też cała półoś. Warto w tym miejscu wspomnieć, że przeguby bywają niekiedy mylone z półosiami. Na półosie napędowe składają się takie elementy, jak: wał zębaty, końcówki półosi, a także wspomniane przeguby homokinetyczne.

Opinia eksperta, czyli wskazówki, jak uniknąć awarii

Eksperci wspominają, że przeguby są poddawane stosunkowo dużym przeciążeniom wynikającym z przeniesienia napędu z mechanizmu różnicowego na piastę, a to wpływa na ich żywotność. Stąd w nie tak dużym skrócie można stwierdzić, że im bardziej agresywna jazda, tym częściej konieczna jest ingerencja mechaniczna w przeguby. Na te elementy układu przeniesienia napędu oddziałują duże siły szczególnie podczas ruchów kierownicą. A że trudno wyobrazić sobie eksploatację pojazdu bez skręcania, to z czasem dochodzi do uszkodzenia przegubu wewnętrznego czy zewnętrznego. Istotne jest, aby do wymiany stosować produkty sprawdzonych producentów. Akusan, Meyle, Spidan czy LPR będą dobrym wyborem. Co ciekawe, do aut azjatyckich wielu mechaników rekomenduje przeguby Korea czy Blue Print. I te są godne uwagi.

Praktyczne porady dotyczące korzystania z przegubów napędowych

Ważne jest, aby zwracać uwagę na oznaki zużycia przegubów, takie jak: stuki, zgrzyty czy wibracje podczas skręcania. Jeżeli pojawią się takie symptomy, to znak, że przegub może być uszkodzony i wymagać wymiany. Ponadto warto zastanowić się nad swoim stylem jazdy: gwałtowne manewry i ruszanie z piskiem opon mogą znacznie przyspieszać zużycie przegubów.

Podsumowanie

Przeguby napędowe to kluczowy element układu napędowego w każdym samochodzie. Ich wybór, wymiana oraz pielęgnacja wymagają specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Ważne jest, aby zwracać uwagę na oznaki zużycia i regularnie kontrolować stan osłon przegubów. A gdzie kupić dobre przeguby napędowe? Oczywiście warto ruszyć na zakupy online do sklepu Inter Cars. W ofercie są produkty tak znanych marek, jak: Spidan, SKF, Pascal, Meyle, LPR czy Akusan.

Sekcja FAQ, czyli przegub napędowy w pigułce

Czym jest przegub w samochodzie?

Przegub w samochodzie to element układu napędowego, który odpowiada za przenoszenie momentu obrotowego z silnika do kół. Przeguby umożliwiają skręcanie kół podczas jazdy.

Jakie są najczęstsze objawy uszkodzonego przegubu napędowego?

Najczęstszymi objawami uszkodzonego przegubu napędowego są stuki i zgrzyty podczas skręcania, a także wibracje odczuwalne podczas jazdy także na wprost.

Jak dbać o przeguby napędowe w samochodzie?

Najlepszym sposobem na dbanie o przeguby w samochodzie jest regularne sprawdzanie ich stanu, a także unikanie agresywnego stylu jazdy, który może znacząco przyspieszać ich zużycie.